De opdrachtgever

Laterna Magica is een leer- en leefgemeenschap. Kinderen kunnen onder meer koken, eten, sporten, dansen, muziek maken, naar het theater gaan, werken in een werkplaats of atelier, lezen, rekenen, spellen en in de moestuin werken. Wij maken ruimte voor creatieve ideeën. Kinderen, onderzoekers en leerkrachten leren en werken samen met bewoners, ondernemers en overheden.

www.laternamagica.nl/

1 van 4

De vraag

De uitdaging van de verschillende onderwijsteams is, om het onderwijs en de rijke leeromgeving steeds opnieuw te ontwerpen en in te richten inspelend op de behoeften van de kinderen. De zelfevaluatie van de onderwijsteams is dat men vaak onvoldoende tijd neemt voor het evaluatie- en borgingsproces tijdens en na afloop van een onderwijsperiode. En dat de verschillende activiteiten voor de kinderen aan samenhang kunnen winnen zowel tijdens een onderwijsperiode als door de jaren heen.

 

2 van 4

Ons antwoord

Gedurende een workshop van een dagdeel introduceren we het model voor Sociaal Ontwerpend Leren op het niveau van de kinderen en als didactiek met 5 bouwstenen. We reiken een scaffholding-instrument aan waarmee de teams zichzelf kunnen bevragen.

3 van 4

Het resultaat

opdrachtgever namens de teams van Laterna Magica Sebastiaan Tongeren, hoeder, procesbegeleider, coach: “We hadden direct raakvlakken in onze visie op leren en dat gaf veel vertrouwen in de samenwerking. Het SOL-model geeft het team een prachtig raamwerk om de kernconcepten met nog meer verdieping en samenhang voor te bereiden en erop te reflecteren.”

4 van 4